155032097

Safetec setter bransjestandard med COLLIDE: 40 år med lederskap i maritim risikohåndtering

14.03.2025

I over 40 år har Safetec vært en pådriver for tryggere maritime operasjoner. Gjennom banebrytende risikomodeller som COLLIDE og omfattende skipstrafikkdata , har selskapet bidratt til å beskytte både mennesker, infrastruktur og miljø. Med bakgrunn i pålitelige data, verktøy og modeller, sørger Safetec for god risikohåndtering i det marine miljøet.

COLLIDE: En milepæl for sikkerhet innen offshore

Safetecs arbeid med utviklingen av COLLIDE, en bransjestandard for risikomodellering av kollisjoner mellom skip og offshore-installasjoner, har vært revolusjonerende. Allerede på 1980-tallet identifiserte Safetec, gjennom omfattende forskningsprogrammer, kollisjoner som en av de største risikoene for halvt nedsenkbare plattformer. Dette innsiktsfulle arbeidet la grunnlaget for COLLIDE-prosjektet, som har hatt stor innvirkning på hvordan offshore-sikkerhet vurderes og håndteres i dag.

Frank Vollen

Frank Vollen

– På 1980-tallet var risikoen for kollisjoner mellom skip og plattformer en ukjent faktor for mange i bransjen. COLLIDE har gjort det mulig for oss å modellere og forstå disse risikoene på en helt ny måte, forteller Frank Vollen, sjefrådgiver i Safetec.

Collide ble opprinnelig startet som et forskningsprosjekt på slutten av 1980-tallet, hvor Safetec utviklet modeller og verktøy som ga mer presise estimater for kollisjonsfrekvens og potensielle konsekvenser. I prosjektets første fase var Stein Haugen en sentral aktør. Hans doktorgrad om modellering av frekvensen for skip/plattformkollisjoner var en milepæl innen offshore-sikkerhet.

– Ved å legge frem banebrytende analyser allerede da, kunne vi sette en ny standard som har bidratt til å redde både liv og verdier til havs, legger Vollen til.

Christian S Madsen

Christian S Madsen

– COLLIDE er ikke bare et verktøy; det er en referanse for hvordan vi i bransjen tenker risiko. Vi har sett at denne modellen har utviklet seg til å bli en uunnværlig del av hvordan Nordsjøens sikkerhet opererer i dag, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre og tilpasse den til nye teknologiske og regulatoriske krav, forklarer Christian S. Madsen, Principal Sikkerhetsrådgiver i Safetec.

Safetecs tilnærming til risikoreduksjon

Safetecs risikomodeller brukes daglig for å sikre at både menneskeliv, miljø og økonomiske verdier beskyttes til sjøs. Skipstrafikkdata benyttes i våre risikomodeller som gir input til design av olje og gass installasjoner, broer, offshore vindparker, oppdrettsanlegg og rørledninger, samt for å vurdere eksisterende innretninger til havs. Christian S. Madsen forteller at dataen Safetec samler inn har stor verdi for kundene.

– Vår analyse av skipstrafikk har vært avgjørende for utformingen av sikrere maritime operasjoner, og gir våre kunder tryggheten de trenger for å operere i krevende havområder.

– I tillegg hjelper Safetec med å etterleve nasjonale og internasjonale regelverk, som ALARP-prinsippet (As Low As Reasonably Practicable), som sikrer at risikoen er så lav som praktisk mulig, understreker Madsen.

– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre metoder for å møte fremtidens sikkerhetsutfordringer, Safetec vil alltid jobbe etter å være en pålitelig partner for våre kunder, både nå og i fremtiden, avslutter Vollen.

Kontakt oss for mer informasjon om Safetec og hvordan vi bidrar til tryggere maritime operasjoner gjennom banebrytende risikomodeller.


Bergensgjengen

Denne fine gjengen har satt sitt preg på arbeidsmiljøet på Bergenskontoret

Brann

Vi ønsker Matthijs velkommen til vårt Bergenskontor!

Jernbane-RAMS

Vi holder nytt kurs i jernbane-RAMS i Oslo 12.-13. februar 2025